Tuesday, August 18, 2009

Erti Kemerdekaan...

"...Merdeka bukanlah suatu benda yang mudah boleh didapati, melainkan ialah dikehendaki untuk mendapatkannya itu iaitu pengorbanan yang sebenar pengorbanan..."

(Tuanku Abdul Rahman Putra Al-Haj, Perdana Menteri Malaysia 1957 - 1970)
....................................................................

"...Hari Merdeka ialah Hari Kebangsaan kita. Marilah kita membanggakan negara kita dan sentiasa berjaga-jaga supaya tidak dipengaruhi oleh fahaman kebangsaan yang sempit. Jika fahaman kebangsaan yang sempit itu dibiarkan hidup dengan perasaan yang meluap-luap maka sifat bertolak ansur dan tali persahabatan kita dengan negeri-negeri lain yang bebas akan terkecewa. Dengan demikian terganggulah keamanan dan ketenteraman dunia."

(Tun Abdul Razak Dato' Hussein, Perdana Menteri Malaysia 1970 - 1976)
....................................................................

"Masa depan ekonomi negara tidak akan membawa apa-apa makna jika keselamatan tidak terjamin, keselamatan adalah teras keutuhan ekonomi dan kestabilan politik."

(Tun Hussein Onn, Perdana Menteri Malaysia 1976 - 1981)
....................................................................

"...Bukan kecil tugas kita meneruskan perjuangan kemerdekaan kita kerana rupanya selain memerdekakan, mengisi kemerdekaan itu jauh lebih sengsara..."

"Kita perlu mendisiplinkan diri kita dan meneruskan perjuangan kita untuk menjamin kebahagiaan negara. Kita mesti giat serta kemampuan untuk menjadikan diri kita sebagai rakyat yang cintakan negara dengan segala pengorbanan dicurahkan bagi kebahagiaan negara dan masa depannya. Biarlah setiap Hari Kebangsaan kita mencatit kejayaan yang boleh dibanggakan terhadap Malaysia yang kita sayangi ini."

(Tun Dr. Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia 1981 - 2003)
...................................................................

"Mungkin untuk kebanyakan daripada kita, adalah sukar untuk menghayati erti sebenar kemerdekaan memandangkan lebih 75 peratus daripada rakyat Malaysia lahir selepas 31 Ogos 1957. Kerana itu, adalah hampir mustahil untuk anda membayangkan pahit getirnya hidup dijajah dan bagaimana jerih payahnya usaha generasi terdahulu untuk mendapatkan kemerdekaan. Justeru, marilah kita bersama-sama menilai erti kemerdekaan dengan cara yang berbeza, supaya kita dapat menghayati nilai kebebasan yang dikecapi."

(Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi, Perdana Menteri Malaysia 2003 - 2009)

No comments:

Post a Comment