Tuesday, December 8, 2009

Johor Pengeluar Orkid Terbesar

KLUANG 7 Dis. - Johor merupakan pengeluar orkid terbesar negara dengan jumlah keluasan tanaman 150 hektar yang diusahakan oleh 28 pengusaha komersial.
.
Ketua Seksyen Padi, Taman Industri dan Bunga-Bungaan (PTIF) Johor, Mintar Palal, 53, berkata, tanaman orkid diusahakan secara komersial dan berjaya memenuhi bukan sahaja keperluan tempatan, malah memasuki pasaran antarabangsa.
.
Katanya, 80 peratus daripada pusat tanaman orkid berpusat di Johor Bahru.
Antara spesies orkid terbaik yang ditanam oleh pengusaha tanaman bunga di Ayer Hitam, Kluang, Johor.

.
"Walaupun tiada pertambahan dari segi keluasan tanah, namun adalah membanggakan hampir semua kebun orkid berkenaan diusaha secara komersial dengan menambah jenis orkid terbaik, di samping menjaga mutu tumbuh-tumbuhan tersebut.
.
"Dari segi keluasan tanaman orkid berbanding dengan bunga-bungaan lain juga menunjukkan perkembangan baik. Sehingga kini mencapai sejumlah 50 hektar daripada 725.6 hektar kawasan bunga-bungaan lain di Johor atau 21 peratus," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.
.
Tambah Mintar, dari segi nilai pengeluaran orkid pada tahun lalu dianggarkan sebanyak RM9 juta dengan anggaran nilai eksport sekitar RM8.1 juta.
.
Beliau berkata, manakala nilai pengeluaran bunga-bunga keseluruhannya adalah RM20.5 juta setahun.
.
"Negara pengimport utama orkid dan bunga-bungaan kita adalah Singapura, Jepun, Jerman dan Amerika Syarikat,'' katanya.
.
Beliau berkata, antara orkid jenis komersial dan popular yang diusahakan oleh penanam orkid seperti dendrobium, mokara, vanda dan renanthera.
.
Katanya, secara keseluruhannya, pihak kerajaan masih menggalakkan para pekebun untuk mengusahakan tanaman tersebut kerana ia mampu memberikan pulangan lumayan.
.
Katanya, orang ramai yang berminat untuk mendalami penanaman orkid boleh menghubunginya di talian 019-7777804.

No comments:

Post a Comment