Tuesday, December 22, 2009

Utamakan penjagaan alam sekitar, kesihatan

KLUANG 21 Dis. - Rakyat perlu mengutamakan penjagaan alam sekitar dan kesihatan bagi memastikan mereka dan generasi akan datang dapat hidup lebih sejahtera.
.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kahang, R. Vidyananthan berkata, ini kerana kedua-dua aspek itu saling berkait dan tidak boleh dipisahkan dalam kehidupan harian manusia.
.
Menurutnya, alam sekitar yang kurang bersih akan menyebabkan wujud pelbagai penyakit, sekali gus menjejaskan kesihatan manusia.
.
"Oleh itu, semua pihak termasuk rakyat dan jabatan kerajaan perlu memberikan keutamaan terhadap penjagaan alam sekitar dan kesihatan agar kita dapat hidup dalam keadaan lebih sejahtera," katanya.
.
Beliau berkata demikian semasa merasmikan Kem Pakar Perubatan dan Kesihatan serta Pelancaran Rakan Muda Alam Sekitar Parlimen Sembrong di Taman Sri Lambak di sini hari ini.
Pelbagai aktiviti termasuk pemeriksaan kesihatan dan penyampaian kerusi roda kepada golongan kurang upaya diadakan pada program tersebut.
.
Vidyananthan menggesa pihak tertentu agar tidak rakus menggondol kawasan hutan, sebaliknya menanam lebih banyak pokok untuk membantu meningkatkan lagi kebersihan alam sekitar.
.
"Orang ramai pula perlu menjalankan pemeriksaan kesihatan sekurang-kurang sekali setahun untuk mengetahui tahap kesihatan diri," katanya.

No comments:

Post a Comment