Wednesday, November 18, 2009

Orkid penyeri Ekspo Agro 2009

KLUANG 17 Nov. – Penggemar bunga orkid yang ingin mendapatkan benih terbaik boleh berkunjung ke Ekspo Agro Johor 2009 yang berlangsung di Projek Pertanian Moden Ayer Hitam, di sini mulai Sabtu ini.

Pada ekspo lima hari itu, para pengunjung turut berpeluang melihat dan membeli pelbagai produk keluaran 30 usahawan tani, antaranya aktiviti penanaman orkid yang menjanjikan pendapatan lumayan.
...
Seorang pengusaha tanaman orkid, Mohd. Ismail Jaafar, 46, berkata, pada ekspo itu pihaknya akan mempamerkan pelbagai jenis spesies orkid di kawasan seluas 0.8 hektar.
...
“Dengan keluasan itu, saya kini menanam lapan jenis orkid terpilih sebanyak 10,000 pohon. Daripada jumlah itu 8,000 pohon telah matang dan sebahagian besar orkid berkenaan untuk tujuan eksport,” katanya kepada Utusan Malaysia semalam.
...
Beliau yang telah dua tahun membabitkan diri dalam perusahaan itu mengakui ekspo anjuran bersama kerajaan negeri dan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani itu memberi peluang kepada orang ramai untuk melihat secara dekat industri orkid yang mampu memberikan pulangan lumayan.

Persiapan turut dijalankan dalam menjaga orkid di Projek Pertanian Moden Ayer Hitam, Kluang, Johor yang akan menjadi lokasi Ekspo Agro Johor 2009 mulai Sabtu ini.


Mohamed Ismail Jaafar (kiri), menerangkan kepada Dr. Ahmad Salleh, sambil membelek orkid di Projek Pertanian Moden Ayer Hitam, Kluang, Johor.

Pengusaha nangka Mazlan Mustakim, menunjukkan hasil tanaman nangka organik yang akan dipamerkan pada Ekspo Agro Johor 2009, Projek Pertanian Moden Ayer Hitam, Kluang, Johor, Sabtu ini.
...
Mohd. Ismail mengakui, beliau kini mampu memperoleh pendapatan kira-kira RM4,000 sebulan daripada perusahaan berkenaan.
...
“Apa yang saya nak kongsikan dengan pengunjung ialah mereka boleh melihat teknologi yang digunakan di samping boleh beli benih terbaik serta bunga orkid yang digemari.
...
“Mereka juga boleh mempelajari cara mengusahakan orkid secara komersial, kerana bidang ini amat kurang diceburi oleh kaum bumiputera sedangkan ia menjanjikan pulangan lumayan,” katanya.
...
Mengenai benih orkid, Mohd. Ismail berkata, benih-benih berkualiti diperoleh dari Thailand, antaranya dendrubium, mokara, aranda, oncidium, vanda dan aramthera.
...
Justeru, orang ramai yang ingin mendapatkan keterangan lanjut mengenai bunga orkid boleh menghubunginya di talian 019-7107271.

No comments:

Post a Comment