Friday, November 20, 2009

Tarikan nangka Hong

hasil nangka organik yang boleh dilihat di Ekspo Agro Johor, Projek Pertanian Moden Ayer Hitam, Kluang, Johor.
.
KLUANG 19 Nov. - Ibu bapa dijemput membawa anak-anak mengunjungi Ekspo Agro Johor 2009 yang berlangsung di Projek Pertanian Moden Ayer Hitam, di sini mulai Sabtu ini yang mempamerkan buah-buahan tropika.
.
Buah-buahan itu termasuk pisang, nangka, pelbagai jenis jambu, markisa dan buah naga yang dipamerkan pada ekspo anjuran bersama Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dan kerajaan Johor.
.
Antara yang menarik ialah ladang nangka milik Kawan Pertanian Sdn. Bhd. yang merupakan salah seorang peserta Ekspo Agro Johor 09.
.
Pengurus Ladangnya, Mazlan Mustakim berkata, menerusi ladang itu para pengunjung boleh melihat 20,000 pokok nangka di kawasan 120 hektar yang dikenali dengan baka nangka 'hong'.
.
Mazlan berkata, mereka yang berkunjung ke ladang itu boleh melihat sendiri keadaan buah nangka yang beratnya menjangkau antara 35 kilogram (kg) hingga 50 kg. sebiji.
.
"Kami memulakan projek ini pada 2005 dan kini telah mengeluarkan hasil dan 70 peratus daripada pengeluaran nangka hong adalah untuk eksport ke Singapura dan bakinya adalah untuk memenuhi permintaan tempatan.
.
"Kami turut menanam 50,000 pokok limau kasturi, 12,000 limau nipis dan 5,000 jambu air," katanya kepada Utusan Malaysia yang mengadakan tinjauan ke ladangnya di sini baru-baru ini.
Mazlan berkata, perolehan daripada hasil buah-buahan tersebut membantunya meraih pendapatan sekitar RM120,000 sebulan.
.
Tambah Mazlan, bagi mereka yang berkunjung ke ladang tersebut sempena ekspo itu, mereka bukan sahaja berpeluang membeli buah-buahan tersebut secara segar malah turut boleh membeli benih pohon buah-buahan itu.
.
Menurutnya, nangka hong merupakan baka yang cukup baik kerana dalam usia antara dua hingga tiga tahun, ia sudah boleh mengeluarkan buah.

No comments:

Post a Comment