Wednesday, November 25, 2009

Projek dan program Felda

1. Mengutarakan Gagasan Felda Moden yang berteraskan perubahan minda serta pembangunan sosio-budaya ke arah kegemilangan.

2. Memulakan Program Kemahiran kepada generasi baru diberi peluang kedua untuk membina kehidupan. Jumlah pelajar sekarang ialan 19,696 orang termasuk 169 orang dalam bidang Licensed Aircraft Maintenance Engineering.

3. Memberikan bantuan kepada pelajar yang memasuki IPTA/ IPTS dan biasiswa khas kepada yang cemerlang untuk belajar di universiti terkemuka luar negara.

4. Memulakan Skim Tuisyen Felda pada 2006 yang dilaksanakan di 100 sekolah menengah dan 270 sekolah rendah. Jumlah pelajar pada tahun ini ialah 62,772 orang.

5. Menumpukan kepada pembangunan usahawan peneroka dan setakat ini 38.1 peratus (39,958 orang) menjadi usahawan dan mempunyai pendapatan 'non-form' dalam pelbagai bidang usahawan seperti industri asas tani, Satu Wilayah Satu Industri (Sawari), pembangunan kraf, perniagaan runcit, perkhidmatan dan perusahaan kecil.

6. Dana Skim Insentif Usahawan Felda (SIUF) sebanyak RM100 juta, skim pinjaman tanpa penjamin dan cagaran kepada peneroka yang ingin menjadi usahawan.

7. Mengadakan Anugerah Belia Felda Malaysia sebagai acara tahunan yang dikendalikan Seranta bersama Felda dengan kerjasama Majlis Belia Felda. Ini adalah untuk mengaktifkan 300 persatuan belia di semua rancangan.

8. Pemberian tahunan RM1,000 untuk setiap 317 persatuan belia di rancangan dengan peruntukan setahun berjumlah RM317,000.

9. Mengumumkan 8 inisiatif / usaha / program dengan nilai RM78 juta setahun bagi memperkasakan generasi baru Felda.

10. Mengadakan Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) untuk anak-anak cacat warga peneroka di seluruh kawasan rancangan yang terpilih. Setakat ini sebanyak 62 buah pusat PDK ditubuhkan di semua rancangan.

11. Membina MRSM Felda di Trolak dengan dana RM103 juta, 1,050 pelajar terdiri daripada 80 peratus anak peneroka dan 20 peratus kumpulan lain.

12. Mengembangkan sayap perniagaan ke luar negara dengan mengadakan kerjasama (JV) dengan Syarikat TRT dan pembekal oleochemicals di Boston, Amerika Syarikat.

13. Membuka Restoran (D'Saji) dan Hotel Felda di Makkah untuk memenuhi keperluan jemaah haji kita serta meningkat jaringan perniagaan antarabangsa.

14. Membuka Hotel Felda di Makkah dan di Kuala Terengganu.

15. Membuka ladang baru di luar negara (Indonesia) dan membantu penanaman sawit di Sierra Leone.

16. Menubuhkan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA3) dan Skuad Waja Felda sebagai menggalakkan semangat kesukarelaan.

17. Menubuhkan pasukan bola sepak Felda United dan penubuhan Kelab Peminat dan mengadakan Piala Felda untuk futsal peringkat kebangsaan dengan kerjasama FAM selain melaksanakan Ralli Felda.

18. Membina 15 Kompleks Sukan Komuniti (KSK) yang lengkap dengan kemudahan gelanggang futsal, takraw, badminton, bola keranjang, bola jaring dan galeri penonton serta kafetaria di samping meneruskan pembinaan 48 dewan serba guna. Cadangan untuk membina KSK di semua 40 gugusan Felda.

19. Mengusahakan agar Felda menjadi pusat utama pembangunan kraftangan dengan menekankan produk yang bernilai komersil serta berkualiti eksport.

20. Membangunkan perumahan untuk generasi baru seperti di Pasak, Keratong, Mempaga, Lepar Hilir dan Bukit Goh dengan kaedah pinjaman bank atau sewa beli kepada anak peneroka yang layak.

21. Penubuhan Pusat Latihan Anak Permata Negara di beberapa kawasan Felda.
22. Penubuhan Akademi Felda untuk melatih petugas Felda dalam bidang pengurusan.

No comments:

Post a Comment