Wednesday, October 7, 2009

Makanan Membangun Otot

Ada banyak makanan yang tersedia tetapi hanya sebahagian yang berguna untuk otot. Tentunya ia bukan bererti makanan lain tidak berguna, tetapi ia berguna untuk bahagian tubuh yang lain. Berikut adalah beberapa makanan yang dapat membangun otot anda :

PUTIH TELUR
Putih telur merupakan sumber protein yang sempurna untuk membangun otot kerana mempunyai BV (biologic value) yang paling tinggi serta kandungan yang paling tinggi.

TAUGEH
Makanan kecil ini ternyata mempunyai khasiat yang luar biasa pada tubuh. Kandungan Vitamin E yang tinggi pada makanan ini berfungsi sebagai antioksidan yang dapat mencegah radikal bebas yang terjadi setelah melakukan latihan beban. Semakin otot terkena radikal bebas, semakin cepat pemulihan otot dan pertumbuhannya.

IKAN
Ikan amat berguna bagi tubuh kerana kandungan asid omega 3 dapat membantu mencegah penguraian otot setelah kita melakukan olahraga. Oleh itu, massa otot akan berkembang.

YOGURT
Kandungan CLA pada yogurt membantu mengurangkan lemak pada tubuh. Selain itu, kandungan karbohidrat yang tinggi dan bersih dapat membantu tubuh anda yang sangat memerlukan karbohidrat selesai membuat kerja berat.

AVOKADO
Kandungan lemak tak jenuh berfungsi sebagai anti katabolik sehingga dapat mencegah kerosakan otot dan memperkuatkannya.

AIR
Tubuh dan otot terdiri daripada 80 peratus air. Oleh itu, air berperanan penting untuk pertumbuhan otot. Hasil kajian menunjukkan bahawa otot yang mengandungi cukup air lebih mudah membuat sintesis protein dibandingkan juka kekurangan air.


KOPI / COKLAT
Kopi mengandungi kafein yang dapat memacu kerja jantung sehingga otot dapat bekerja lebih kuat untuk mengangkat beban. Selain itu, ia juga membantu pembakaran lemak seterusnya dapat melangsingkan tubuh. Namun, jika anda mempunyai masalah kesihatan yang berkaitan dengan kafein, sebaiknya jauhi makanan ini. Sebaliknya, kurangkan pengambilannya kerana ia mempunyai pengaruh pada hormon kotisal.

No comments:

Post a Comment